Wstęp: czym są prawa autorskie i jakie znaczenie mają w kontekście baletu?
Wstęp: czym są prawa autorskie i jakie znaczenie mają w kontekście baletu?
Prawa autorskie to forma prawa majątkowego i osobistego, którą przysługuje twórcom dzieł o charakterze artystycznym, literackim oraz naukowym. Prawa te chronią twórców przed nieuprawnionym wykorzystaniem ich dzieł przez osoby trzecie. W kontekście baletu prawa autorskie są niezwykle ważne. Balet jest sztuką, która składa się z wielu elementów twórczych, takich jak muzyka, choreografia, kostiumy, scenografia, a także elementy dramaturgiczne. Każdy z tych elementów może być chroniony prawem autorskim. Działania artystyczne związane z baletami i ich wykonaniem w każdym przypadku zawsze wymagają posiadania odpowiednich uprawnień.
Prawa autorskie są niezwykle istotne w aspekcie wpływu na wizerunek baletu, jego twórczości, oraz na decyzje o tym, czy dany spektakl można wykorzystać publicznie. Ochrona ta zapewnia twórcom baletów pełną kontrolę nad wykorzystaniem ich dzieł, a także umożliwia im czerpanie zysków z ich eksploatacji. W przypadku braku odpowiednich zgód, osoby trzecie nie mają prawa do korzystania z dzieł innych twórców bez uprzedniej zgody.
Warto zauważyć, że w kontekście baletu ważną rolę odgrywa także ochrona zbiorowa praw autorskich. Dzięki niej związki twórców i wydawcy, przedsiębiorcy organizujący spektakle baletowe oraz inne podmioty mogą łatwiej dochodzić swoich roszczeń w zakresie twórczości, którą reprezentują. Ochrona ta zabezpiecza ich prawa i interesy przed nielegalnym korzystaniem z ich twórczości oraz łatwiej umożliwia współdziałanie między twórcami oraz zadekretować zasady, na podstawie, których będą korzystać z dzieł.
Podsumowując, na podstawie powyższych informacji, można stwierdzić, że prawa autorskie mają niezwykle istotne znaczenie w kontekście baletu. Ochrona ta umożliwia twórcom baletów korzystanie z przysługujących im praw autorskich i kontrolowanie eksploatacji swoich dzieł. W przypadku niewłaściwego korzystania z dzieł, możliwe jest dochodzenie roszczeń w sądzie, co umożliwia uzyskanie zadośćuczynienia moralnego i finansowego z tytułu naruszenia praw autorskich.
Co to jest balet i jakie elementy choreografii podlegają ochronie praw autorskich?
Balet to jedna z najbardziej spektakularnych form sztuki sceniczej, łącząca ze sobą muzykę, taniec i scenografię. Choć nie jest to określony gatunek muzyczny, każde wykonanie baletowe składa się z precyzyjnie zdefiniowanej choreografii, w której zawarte są elementy o charakterze artystycznym, ekspresyjnym i technicznym. Należy zaznaczyć, że choreografia ta podlega ochronie praw autorskich, zarówno pod względem koncepcji, jak i jej wykonania.
Prawa autorskie w baletach są bardzo istotne. Przede wszystkim, choć ruchy i gesty obecne w baletach nie są tworami intelektualnymi w tradycyjnym znaczeniu, to jednak sposób ich wprowadzenia w choreografię wraz z doborem muzyki i scenografii, stanowi w całości utwór artystyczny, który podlega ochronie praw autorskich. Właścicielami praw autorskich pozostają twórcy choreografii, muzyki i scenografii, a także producenci, którzy wytwarzają i dystrybuują kopie utworów.
Ochrona praw autorskich obejmuje elementy baletu, takie jak koncepcja choreografii, ogólny zarys produkcji, sposoby układania sekwencji ruchów i pozycji, jak również sposób ich wykonania i koncepcje kostiumów i scenografii. Zgodnie z prawem, cała choreografia baletu jest chroniona przez prawa autorskie przez okres od daty jego powstania do 70 lat po śmierci autora, co zapewnia kontrolę nad jej wykorzystaniem i ochroną twórczości.
Ważne jest również przestrzeganie praw autorskich w trakcie wykonywania baletów. Choreografowie i producenci muszą uzyskać zgodę na używanie muzyki, kostiumów i scenografii od ich właścicieli, ponieważ nawet kopie części tych elementów spowodują naruszenie praw autorskich. To samo dotyczy nagrywania i przesyłania kopii, które również podlegają ochronie praw autorskich.
Podsumowując, balet to sztuka, która łączy w sobie muzykę, ruch, ekspresję i technikę. Choreografia, muzyka i scenografia są elementami, które tworzą całość utworu artystycznego i podlegają ochronie praw autorskich. Właściciele praw autorskich mogą kontrolować wykorzystanie swojego utworu, co jest ważne, aby zapobiec nielegalnemu kopiowaniu, wypożyczaniu i przesyłaniu. Ochrona ta pozwala na promowanie i rozwoju tej sztuki, dając szansę artystom na rozwój, a publiczności na cieszenie się jej pięknem.
Kto jest uznawany za autora baletu: choreograf czy kompozytor?
Prawo autorskie jest jednym z obszarów prawa własności intelektualnej, który ma na celu ochronę twórczości umysłowej. W tym kontekście, dość często pojawia się pytanie, kto jest uznawany za autora baletu: choreograf czy kompozytor?
Zgodnie z Konwencją Berneńską, której Polska jest sygnatariuszem, dzieło, aby mogło być chronione prawem autorskim, musi być oryginalne i wyrażać indywidualność twórcy. W przypadku baletu, w którym obecni są zarówno elementy choreograficzne, jak i muzyczne, trudno jednoznacznie odpowiedzieć, kto jest autorem dzieła.
Jurysdykcja różnych państw może tutaj stosować różne rozwiązania. Na przykład, w Stanach Zjednoczonych, kompozytor i autor libretta są uznawani za współtwórców baletu, a w Wielkiej Brytanii prawa autorskie do baletu przysługują zarówno kompozytorowi, jak i choreografowi.
W Polsce, kwestię autora baletu reguluje ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z nią, prawa autorskie do dzieła należą do twórcy, o ile jest on osobiście i twórczo zaangażowany w tworzenie dzieła. Oznacza to, że prawa autorskie przysługują zarówno kompozytorowi, jak i choreografowi baletu, o ile przyczynili się oni do powstania dzieła w sposób oryginalny i indywidualny.
W przypadku, gdy balet zostaje stworzony przez kilka osób, prawa autorskie należą do nich we wspólnocie, chyba że inaczej zostało uzgodnione. Warto również zwrócić uwagę, że prawa autorskie do baletu przysługują autorowi przez okres życia i 70 lat po jego śmierci, a następnie przechodzą na jego spadkobierców.
Podsumowując, odpowiedź na pytanie, kto jest uznawany za autora baletu, nie jest prosta i jednoznaczna. Ostatecznie, decyzja ta zależy od konkretnej jurysdykcji, a także od indywidualnych okoliczności powstania dzieła. W każdym przypadku, należy jednak pamiętać, że twórcy obu elementów baletu (choreograficznego i muzycznego) są uznawani za współtwórców dzieła i przysługują im prawa autorskie na równi.
Czy istnieje możliwość podziału praw autorskich między choreografa a kompozytora?
Istnieje wiele przypadków, w których pewien utwór artystyczny powstaje poprzez współpracę między choreografem a kompozytorem. Często zdarza się, że muzyczne aranżacje tworu dyrygowane są przez kompozytora, natomiast choreografia ulega zmianom i urozmaiceniom wykonanym przez choreografa. W takim przypadku konieczne jest podjęcie decyzji dotyczącej podziału praw autorskich.
W przypadku utworów artystycznych, takich jak taniec, muzyka lub film, prawa autorskie są często dzielone pomiędzy różnych twórców. Ważne jest tutaj, aby każda strona była świadoma swoich praw i obowiązków związanych z danym utworem.
Ważne jest również, aby określić, jakie elementy utworu artystycznego podlegają podziałowi praw autorskich. Powinien to być proces uzgodnień między choreografem i kompozytorem, który powinien zostać potwierdzony na piśmie.
Prawa autorskie dzielone są zazwyczaj w sposób równy, lecz w tym przypadku może zdarzyć się, że jeden z twórców będzie miał większy wkład w powstanie konkretnego utworu. W takiej sytuacji możliwe jest również ustalenie podziału proporcjonalnego lub innego rodzaju podziału, który zostanie uzgodniony między stronami.
Istnieją również przypadki, w których twórcy decydują się na współautorstwo utworu. Współautorstwo to sytuacja, w której prawa autorskie do danego utworu znajdują się w rękach dwóch lub więcej osób, które równocześnie pracowały nad tym dziełem. Współautorem takiego utworu może być zarówno kompozytor, jak i choreograf.
Współautorstwo może być korzystne dla obu stron, ponieważ zapewnia ono równy podział praw oraz pilnuje, aby żadna ze stron nie naruszała cudzych praw autorskich. W przypadku, gdy utwór artystyczny zostanie sprzedany lub udostępniony publicznie, wszyscy współautorzy będą musieli wyrazić zgodę na takie działania.
Podsumowując, istnieje wiele możliwości podziału praw autorskich między choreografa a kompozytora. Ważne jest, aby postarać się znaleźć dla obu stron rozwiązanie, które będzie korzystne i uczciwe. Należy pamiętać, że proces podziału praw autorskich wymaga uzgodnień obu stron, dobrego zrozumienia prawa autorskiego oraz odpowiedniej dokumentacji, która potwierdzi taki podział praw.
Jakie prawa posiada autor baletu do swojego utworu, w tym do jego publicznego wykonania i ewentualnego nagrania?
Autor baletu, jako twórca, posiada szeroki zakres praw związanych z jego utworem. W tym kontekście prawa autorskie pełnią kluczową rolę. Prawa te zapewniają autorom ochronę intelektualną ich dzieł, chroniąc je przed nieautoryzowanym korzystaniem przez inne osoby.
Jednym z najważniejszych praw autorskich jest prawo do publicznego wykonania utworu. Oznacza to, że tylko autor lub osoba przez niego upoważniona może publicznie wykonywać balet. Publiczne wykonanie obejmuje między innymi wystawienie baletu na scenie, prezentację w telewizji oraz przedstawienie na stronach internetowych.
Dodatkowo, autor baletu ma prawo do nagrania swojego utworu. Oznacza to, że tylko on lub osoba przez niego upoważniona może nagrywać balet i wykorzystywać nagrania w celach promocyjnych lub handlowych. Ważne jest jednak, aby autor w sposób jasny i jednoznaczny określił, na jakich warunkach może być wykorzystywane nagranie baletu.
Warto zauważyć, że prawa autorskie do baletów mają czasem złożoną historię. Balety są zwykle dziełami zespołów twórczych, a prawa autorskie mogą należeć do różnych osób lub instytucji. W takim przypadku ważne jest, aby uzyskać zgodę wszystkich właścicieli praw autorskich do baletu, aby uniknąć naruszenia praw autorskich.
Jako że balet jest utworem rozpowszechnianym w sposób publiczny, prawo autorskie stanowi też ochronę przed nielegalnym kopiowaniem i dystrybucją. W takim przypadku nieautoryzowane kopiowanie i udostępnianie baletu jest niezgodne z prawem, a osoby odpowiedzialne za takie działania mogą ponieść odpowiedzialność prawną.
Podsumowując, autor baletu posiada szeroki zakres praw autorskich, które chronią jego prawo do publicznego wykonania i nagrania baletu. Właściciel praw autorskich do baletu powinien pamiętać o uzyskaniu zgody innych właścicieli i unikaniu naruszenia praw autorskich poprzez legalne kopiowanie i dystrybucję.
Jakie uprawnienia ma autor wobec tych, którzy chcą wykorzystać jego balet, np. w innych produkcjach czy reklamach?
Jako autor baletu, posiadasz szeroki zakres uprawnień wobec osób, które chcą wykorzystać Twoje dzieło w innych produkcjach lub reklamach. Prawa autorskie umożliwiają Ci kontrolowanie sposobu, w jaki Twoje dzieło jest wykorzystywane i zapewniają ochronę Twojego interesu jako twórcy.
Prawo autorskie pozwala Ci na kontrolowanie używania Twojego baletu przez inne osoby. Wynika to z faktu, że bez Twojej zgody nikt nie może dokonać reprodukcji, rozpowszechnienia, wystawienia publicznego czy wprowadzenia do obrotu Twojego dzieła. Ochrona ta obejmuje całość dzieła oraz jego fragmenty, co oznacza, że żadna część Twojego baletu nie może być użyta bez Twojego zezwolenia.
Jednym z podstawowych uprawnień, jakie posiadasz, jest prawo do decydowania o sposobie wykorzystania Twojego baletu. Możesz zdecydować, czy chcesz, aby Twoje dzieło było wykorzystywane w innych produkcjach lub reklamach. W przypadku, gdy ktoś chce wykorzystać Twoje dzieło, musi poprosić Cię o zgodę, a Ty masz prawo ją udzielić lub odmówić.
Jeśli zdecydujesz się zezwolić na wykorzystanie swojego baletu, możesz negocjować warunki takiego korzystania. Możesz na przykład ustalić wysokość wynagrodzenia za użycie Twojego dzieła, określić sposób prezentacji czy wymagać, aby Twój balet był przedstawiany w określony sposób.
Innym istotnym aspektem jest kontrolowanie, w jakim kontekście Twoje dzieło jest prezentowane. Możesz na przykład odmówić wykorzystania Twojego baletu w treściach uznanych za wulgarny lub obraźliwy. W przypadku, gdy Twoje dzieło zostanie wykorzystane w sposób, którego nie aprobuje, możesz wystąpić o odszkodowanie.
Warto wspomnieć, że Twoje prawa autorskie przysługują Ci również po śmierci. Oznacza to, że Twoi spadkobiercy będą mogli kontrolować wykorzystywanie Twojego baletu. Dzięki temu Twój wizerunek i reputacja jako twórcy będą zachowane i chronione nawet po zakończeniu Twojego życia.
Podsumowując, jako autor baletu posiadasz szeroki zakres uprawnień wobec osób, które chcą wykorzystać Twoje dzieło. Masz prawo do decydowania o sposobie wykorzystania swojego baletu i negocjować warunki takiego korzystania. Kontrolujesz kontekst, w jakim Twoje dzieło jest prezentowane i możesz odmówić wykorzystania w przypadku, gdy nie zgadzasz się z warunkami. Twoje prawa autorskie przysługują Ci również po śmierci, co pozwala na zachowanie Twojego wizerunku i reputacji jako twórcy.
Jakie kary grożą za naruszanie praw autorskich autorowi baletu, a także jego pracownikom, takim jak tancerze czy kostiumografowie?
Naruszenie praw autorskich jest poważnym przestępstwem, które może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla osoby, która dopuściła się tego przestępstwa. W przypadku baletu, naruszenie praw autorskich może dotyczyć zarówno samej choreografii, jak i muzyki, kostiumów i oświetlenia. Osoby, które pracują w teatrze baletowym, takie jak tancerze, kostiumografowie czy oświetleniowcy, także mają swoje prawa autorskie, które mogą być naruszone przez osoby poza teatrem.
Autorowi baletu przysługują prawa autorskie do samej choreografii, a także do koncepcji i tytułu baletu. Naruszenie tych praw może prowadzić do złożenia pozwu przez autora baletu, a także do nałożenia na osoby naruszające te prawa kar finansowych. Kary te mogą być bardzo wysokie, szczególnie w przypadku naruszenia praw autorskich do popularnego baletu, który przynosi duże zyski.
Pracownicy teatru baletowego, tak jak w przypadku autorów, także mają swoje prawa autorskie do kostiumów, oświetlenia i muzyki, które zostały wykonane w celu wystawienia danego baletu. Naruszenie tych praw może prowadzić do złożenia pozwu przez pracowników teatru, a także do nałożenia na osoby naruszające te prawa kar finansowych.
Kary za naruszenie praw autorskich mogą być różnego rodzaju, w zależności od skali przestępstwa oraz od sytuacji, w jakiej się ono dokonało. Wiele krajów wprowadziło do swojego prawa karnych sankcji za naruszenia praw autorskich, które obejmują grzywny, kary więzienia, a także rekompensaty za szkody wyrządzone autorowi lub pracownikom teatru. W niektórych przypadkach, osoby, które dopuściły się naruszenia praw autorskich, mogą zostać pozbawione prawa do korzystania z dzieła, którego prawa autorskie naruszyły.
Wniosek
Naruszenie praw autorskich jest poważnym przestępstwem, które może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla osoby, która dopuściła się tego przestępstwa. Autorom i pracownikom teatrów baletowych przysługują prawa autorskie, które mogą być naruszane przez osoby poza teatrem. Kary za naruszenie praw autorskich mogą obejmować grzywny, kary więzienia, a także rekompensaty za szkody wyrządzone autorowi lub pracownikom teatru. Ochrona praw autorskich powinna być priorytetem dla każdej osoby, która zajmuje się produkcją i wystawianiem teatrów baletowych.
Jakie działania powinien podjąć autor baletu w przypadku naruszenia jego praw autorskich?
Autor baletu, tak jak każdy inny autor, ma prawo do ochrony swojego dorobku intelektualnego i do wynagrodzenia za korzystanie z niego przez inne osoby. W przypadku naruszenia jego praw autorskich, powinien podjąć odpowiednie działania w celu ich ochrony i odzyskania należnego mu wynagrodzenia.
Najważniejszym krokiem, jaki powinien podjąć autor baletu, jest udokumentowanie faktu naruszenia jego praw autorskich oraz uzyskanie możliwie jak największej ilości informacji na temat osoby lub instytucji, które dopuściły się naruszenia. W tym celu powinien zachować wszelką korespondencję i dokumenty związane z wykorzystaniem jego utworu, zwłaszcza umowy licencyjne, faktury i korespondencję mailową.
Następnie, autor baletu powinien skontaktować się ze swoim adwokatem lub radcą prawnym specjalizującym się w prawie własności intelektualnej. Taki specjalista pomoże mu w ocenie faktu naruszenia praw autorskich oraz w sformułowaniu odpowiedniego pisma żądającego zapłaty za korzystanie z jego utworu bez zgody autora. Wraz z pismem należy dostarczyć wszystkie dokumenty potwierdzające korzystanie z utworu oraz wskazać kwotę, na jaką autor baletu ma prawo do otrzymania wynagrodzenia.
Jeśli osoba, która naruszyła prawa autorskie, nie odpowie na wezwanie do zapłaty, autor baletu może skierować sprawę do sądu. W sposób kompleksowy i zgodny z prawem, musi udowodnić, że faktycznie jest autorem nagrodzonego przez inną osobę utworu, a także, że naruszono jego prawa do jego autorskiej twórczości. W przypadku wygranej sprawy, sąd może obowiązać osobę lub instytucję, która dopuściła się naruszenia, do zapłaty odszkodowania za szkody wyrządzone wynikające z naruszenia praw autorskich.
Aby uniknąć naruszenia praw autorskich, autor baletu powinien zawsze pamiętać o konieczności uzyskania zgody od właściciela praw autorskich na wykorzystanie jego utworu oraz o opłaceniu stosownych opłat. Ponadto, dobrze jest zabezpieczyć swój utwór, stosując odpowiednie oznaczenia dostępne na każdym utworze, które informują o jego prawach autorskich, chroniąc w ten sposób jego twórczość.
Podsumowując, naruszenie praw autorskich autorów baletów, tak jak każdego innego autora, jest problemem, który wymaga reakcji ze strony właścicieli praw autorskich. Dlatego ważne jest, aby zawsze dokładnie dokumentować korzystanie z naszego utworu, skonsultować się ze specjalistą w dziedzinie prawa własności intelektualnej oraz w przypadku naruszenia aktywnie egzekwować swoje prawa, włącznie z przywołaniem pomocy sądu.
Czy istnieją wyjątki od ochrony praw autorskich, np. jeśli chodzi o tzw. parodie lub cytaty?
W dzisiejszych czasach, rozwój technologii oraz łatwy dostęp do treści o charakterze artystycznym i kulturalnym, stawia przed nami pytanie o to, czy istnieją wyjątki od ochrony praw autorskich, zwłaszcza, jeśli chodzi o tzw. parodie lub cytaty. Choć prawo autorskie wskazuje na szereg wyjątków, według których nie można naruszać praw autorskich, nie oznacza to jednak, że każdej formie parodii czy cytatu wolno dokonywać bez zgody autora czy posiadacza praw.
Powszechne jest przekonanie o tym, że parodia stanowi wyjątek od ochrony praw autorskich. Tymczasem zależy to od tzw. celu parodii – czy spełnia ona wymaganie celu krytycznego, czy też jedynie służy rozbawieniu publiczności? Jeśli jest to cel krytyczny, to oczywiście można odnosić się do dzieła twórcy w taki sposób, by wprowadzić elementy humorystyczne, satyryczne czy ironiczne. Jednakże, w tym wypadku muszą zostać zachowane pewne wymagania, takie jak np. nie wprowadzanie zniekształceń treści na tyle poważnych, by obrażać twórcę czy uderzać w treść dzieła i jego wartości.
Natomiast, jeśli chodzi o cytaty, w polskim prawie autorskim uznaje się je za wyjątek od prawa autorskiego, niemniej jednak, ich użycie musi stanowić polemikę, analizę, krytykę bądź polemikę z utworem lub utworami innych twórców. Co więcej, cytat musi zostać dokonany w sposób umożliwiający identyfikację autorstwa cytanego utworu, a użytkownik musi ograniczyć się do niezbędnej ilości cytatów w stosunku do celu, jaki ma zacytowanie.
W przypadku naruszenia praw autorskich, autorzy mogą dochodzić swoich praw i uzyskiwać odszkodowania od osób, które złamały ich prawa. Może to być np. zakaz rozpowszechniania lub całkowity zakaz jej używania.
Podsumowując, wyjątki od ochrony praw autorskich istnieją, ale nie oznaczają, że każda parodia czy cytowanie jest dozwoloną formą wykorzystywania cudzego utworu. Takie wyjątki powinny być wykorzystywane z umiarem, z poszanowaniem rozsądku i nie wprowadzając zniekształceń treści czy wartości dzieła. Bez zgody autora lub posiadacza praw, nie wolno naruszać praw autorskich, nawet w przypadku dzieł satyrycznych czy krytycznych.
Podsumowanie: jakie wartości i cele stoją za ochroną praw autorskich autorów baletów, i jak ważne jest ich przestrzeganie dla zachowania różnorodności i jakości kultury?
Prawa autorskie stanowią fundamentalny element prawa własności intelektualnej, a ich ochrona jest niezwykle ważna dla zachowania różnorodności i jakości kultury. W szczególności, balety stanowią istotny aspekt dziedzictwa kulturowego, dlatego przestrzeganie praw autorskich autorów baletów nie tylko jest konieczne z punktu widzenia prawa, ale również dla utrzymania ich wartości kulturowej i artystycznej.
Wartości i cele ochrony praw autorskich autorów baletów
Ochrona praw autorskich autorów baletów ma na celu zapewnienie im pełnej kontroli nad swoim twórczym dorobkiem, w tym przede wszystkim nad korzystaniem z ich baletów przez inne osoby lub instytucje. Ponadto, ochrona praw autorskich umożliwia im uzyskanie zysków z eksploatacji swoich utworów, co stanowi motywację do dalszej pracy twórczej.
Jednym z najważniejszych aspektów ochrony praw autorskich jest również zachowanie integralności i oryginalności dzieła. Autorzy baletów mają prawo do ochrony swego dorobku przed nieuprawnionymi modyfikacjami, zmianami i adaptacjami, które mogą szkodzić wartości artystycznej i kulturowej dzieła.
Ważność przestrzegania praw autorskich dla zachowania różnorodności i jakości kultury
Przestrzeganie praw autorskich autorów baletów jest kluczowe dla zachowania różnorodności i jakości kultury, ponieważ umożliwia to różnym twórcom prezentację swoich pomysłów i stylów. Bez ochrony praw autorskich coraz trudniej byłoby uzyskać środki na dalszą pracę, a wielu twórców zdecydowałoby się na porzucenie swojego fachu, co z kolei prowadziłoby do spadku jakości kultury.
Przestrzeganie praw autorskich chroni też twórczych ludzi przed nieuczciwymi działaniami ze strony innych osób czy instytucji, które mogą umniejszać ich osiągnięcia oraz ujemnie wpłynąć na ich karierę. Ochrona praw autorskich pozwala na udzielanie odpowiednich licencji oraz zabezpieczenie efektów pracy twórczej przed naruszeniem.
Podsumowując, ochrona praw autorskich autorów baletów to fundamentalny element prawa własności intelektualnej, którego przestrzeganie jest niezwykle ważne dla zachowania różnorodności i jakości kultury. Zapewnia ona autorom kontrolę nad swoim dorobkiem, oferując uzyskanie zysków z eksploatacji utworu, a także umożliwiając zachowanie oryginalności dzieła. Ochrona praw autorskich zapewnia utrzymanie wartości kulturowych i artystycznych baletów, co pozwala na ich dalszy rozwój i przekazywanie ich do przyszłych pokoleń.